zaterdag 21 februari 2015

CARNAVAL

Na 7 maanden in Brazilië weet ik eindelijk wanneer ik naar huis ga! Ik vertrek hier 9 juli en kom aan in België de 10e. Hiermee ben ik dus bijna een volledig jaar weg van thuis (ik vertrok 11 juli 2014). 

Daarnaarst heb ik na 7 maanden ook mogen proeven van het grootste feest in Brazilië: Carnaval! Al van in het begin van mijn jaar hier keek ik uit naar carnaval, er waren plannen om naar andere steden of kleine stadjes te gaan, maar uiteindelijk werd er besloten dat carnaval het fijnst is met vrienden in BH. Ik heb zolang op carnaval zitten wachten en toch overviel het mij. Hoewel we al enkele "blocos" (straatfeesten) hadden gedaan begon carnaval technisch gezien op vrijdag (of zaterdag voor de echte snobs) en hoewel het voor mij geen dramatisch slechte avond was, voldeed hij zeker niet aan mijn hoge verwachtingen.

Ik woon (en vierde carnaval) in een stad met 3 miljoen inwoners die met carnaval toestroomt met alle mensen van de kleine naburige stadjes en mogelijk andere plaatsen en om AL die mensen komen samen op de zelfde plaatsen in de stad. Ik bedoel, net als in Brussel zijn er verschillende "trekpleisters" doorheen de stad, en ook hier kan je met wat goede wil (die alleen uitwisselingsstudenten, maar locals niet hebben) van de ene naar de andere stappen. De favoriete hangplek van de uitwisselingsstudenten is Savassi, maar het échte centrum ligt eigenlijk op een wandelafstand van ongeveer een halfuur bergafwaarts, waar we op normale dagen niet AL te veel komen omdat het er "gevaarlijker" zou zijn. 

De eerste dag/ dagen werden we overspoeld met mensen, raakten we elkaar kwijt, liepen we van savassi naar centrum terug naar savassi terug naar centrum terug naar savassi, duurde het een eeuw om door de mensenmassa te duwen om dan eindelijk tot bij een dixie te geraken, waarvan er dan natuurlijk veel te weinig waren (want dat is brazilië, compleet verkeerd voorbereid, dan is er een kei cool podiumkoker in het midden van het plein waarop de dj vanuit de hoogte ons de muziek toespeelt, maar dan zijn er in alle zijstraten een totaal van misschien 20 dixies voor misschien wel 10 000 mensen (dit lijkt overdreven, maar savassi heeft vier echte autostraatzijwegen, en 4 shoppingstraatzijwegen en alle straten komen samen op een "plein" en ALLES stond vol, de straten en het plein) 

Het was dus opwarmen, zullen we het noemen. Leren te kiezen voor een plaats en er te blijven. En alle andere dagen van carnaval waren geweldig! en ik ben zo blij dat ik het met mijn familie van uitwisselingsstudenten heb mogen vieren! Toch heb ik veel van mijn braziliaanse vrienden tegengekomen en heb ik ook de kans gehad om carnaval op zn braziliaans te vieren. Carnaval was dus geweldig, zelfs al gingen de eerste dagen niet al te vlot (ik heb nog steeds plezier beleefd) en ik wil zeker nog eens terugkomen naar Brazilië om carnaval te vieren.

kusjes en een warme braziliaanse knuffel!
Katoo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

pão de queijo

pão de queijo
mmmmmh

Catuaba

Catuaba
het fameuze drankje waarmee ik mijn naam deel

ma&pa

ma&pa

party hard

party hard
als de kat van huis is, dansen de muizen

mijn zus

mijn zus
poserend voor een prachtig zicht op heel belo horizonte, spijtig genoeg kan je heel de stad niet in 1 foto vangen

spelende kindjes

spelende kindjes
Als uitwisselingsstudent heb ik het privilege om de lessen te kunnen skippen en met de kindjes te gaan spelen --> za good life

chillende kindjes

chillende kindjes
lekker chillen in de boom op de speelplaats, omdat het kan.